Header website.jpg Header website.jpg

Rij drugsvrij: Wetenschappelijke onderbouwing

29 juli lanceert TeamAlert het vervolg op de campagne ‘Rij tripvrij’, om het rijden onder invloed van drugs onder jongeren aan te pakken: “Rij drugsvrij". Met deze campagne wil TeamAlert de boodschap uitdragen dat onder invloed van drugs deelnemen aan het verkeer echt niet oké is.

Aanleiding
Drugsgebruik in het verkeer is een groot probleem onder jongeren. Regelmatig rijden jongeren nadat ze een feestje hebben gehad onder invloed van een pilletje of lijntje terug naar huis. De laatste jaren vinden er meer aanhoudingen plaats voor het rijden onder invloed van drugs en uit onderzoek van TeamAlert blijkt dat in coronatijd, zonder festivals en grote feesten, nog steeds veel jongeren onder invloed achter het stuur stappen.

Doel
Deze campagne heeft als doel om jongeren die drugs gebruiken veilige keuzes te laten maken in het verkeer. “Rij Drugsvrij” stimuleert jongeren om voorafgaand aan een avond thuis gebruiken, een (huis)feestje of festival de juiste keuze voor vervoer te maken. In plaats van dat zij onder invloed van harddrugs autorijden, regelen zij een nuchtere bestuurder, alternatief vervoer (zoals een taxi of het openbaar vervoer) of wachten zij totdat zij weer mogen rijden. TeamAlert lanceerde de campagne in 2018 , die jaarlijks terugkeert om drugsgebruik in het verkeer tegen te gaan.

Doelgroep
In de campagne richten wij ons op jongeren van 18 tot en met 24 jaar, die harddrugs gebruiken bij iemand thuis, een (huis)feestje of festival. Er is specifiek voor de doelgroep harddrugsgebruikers gekozen, omdat dit de groep is die het hoogste ongevalsrisico in het verkeer heeft en deze doelgroep zich qua gebruikers, werkingen en risico’s, duidelijk onderscheiden van andere type drugsgebruikers zoals gebruikers van softdrugs. 

Boodschap en gedragstechnieken
De campagnestrategie is opgesteld via het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI). Via de campagneboodschap ‘Plan je trip. Rij drugsvrij’ worden jongeren op social media aangemoedigd om vooraf een veilige keuze voor vervoer te maken. TeamAlert heeft een aansprekende campagnevideo ontwikkeld waarin twee jongeren te zien zijn die dit gewenste gedrag uitvoeren: zij maken vóór hun huisfeestje de keuze om een taxi te regelen. Daarnaast heeft TeamAlert een animatievideo gemaakt waarin een Whatsappgesprek van een vriendengroep te zien is, die appen over hoe zij naar een feestje gaan in het weekend. In deze video zie je dat jongeren samen de sociale norm stellen dat het niet oké is om onder invloed van drugs deel te nemen aan het verkeer. Ook wordt de bestuurder aangesproken op zijn sociale rol (altercasting). Met deze techniek wil TeamAlert inspelen op het verantwoordelijkheidsgevoel die bestuurders en passagiers hebben in de keuze voor een veilige rit naar huis. Daarnaast laten we in de campagne jongeren committeren aan het gewenste gedrag (commitment), door ze een schriftelijke belofte te laten ondertekenen op de campagnewebsite. Dit vergroot de kans dat ze het gewenste gedrag daadwerkelijk gaan uitvoeren.

De campagnematerialen bekijken? Check ze hier

Bekijk de campagnevideo 👀

Deel deze pagina